Salpa MCC toimii rennoin säännöin ilman kummempia velvotteita

Lähde: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/motoristit/8564/Salpa-MCC-toimii-rennoin-s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6in-ilman-kummempia-velvotteita.htm

Reilut puolitoista viikkoa sitten vierailimme Rottarallissa. Tuolloin Suomi tai ainakin suurin osa Suomesta oli helteiden kourissa. Rottarallissa oli useita eri kerhoja edustettuna, mutta huomiomme kiinnittyi tällä kertaa Salpa MCC:n hieman persoonallisempaan "rallileiriin", sillä perinteisten telttojen sijaan paahtavalta auringolta suojaava katos oli viritetty kolmen, moottoripyörien perässä vedettävän asuntoperävaunun perään. Saimme luvan liittyä seuraan ja samalla pääsimme tutustumaan jälleen yhteen uuteen moottoripyöräkerhoon.

Tässä kohti täytyy myöntää, että helle oli tehnyt tehtävänsä ja varjoon pääsy oli todella tervetullutta. Tunnelma Salpa MCC:n leirissä oli mukavan leppoisa.

Milloin ja miksi Salpa MCC on perustettu? – Perustamisvuosi taisi olla 2012. Emme haluneet kuulua mihinkään suurempaan kerhoon. Halusimme perustaa perhepiirissämme oman kerhon, rennoilla säännöillä, ilman kummempia velvotteita ja kutsuttiin pari kaveria mukaan, muistelivat Päivi ja Seppo Laaksonen kerhon perustamisen alkuaikoja. – Alunperin kaikilla oli Harrikat, mutta nyt jäseniltä löytyy Trikejä, joilla voi vetää näitä isompia asuntovaunuja ja muitakin merkkejä. Perustamishetkellä kaikki jäsenet taisivat olla Hollolasta, mutta nyt osa on kauempaa. Kotitalli tai siis tallibaari on kuitenkin yhä meidän kotiosoitteessa Hollolassa, Laaksoset jatkoivat.

Kuinka suuri mp-kerho Salpa Mcc on? Onko lisäksesi muita naisjäseniä? – Tällä hetkellä jäseniä on 14. Pääasiallisesti jäsenet ovat pariskuntia, eli naisia on noin puolet. Alusta asti oli myös selvää, että sukupuolesta riippumatta kaikki ovat täysivaltaisia jäseniä, painotti Päivi Laaksonen. Ajatko itse? – On minulla pyörä, mutta se on seissyt tallissa muutaman vuoden. Nykyään istun mielelläni kyydissä, vakuutti Päivi Laaksonen. Kuinka monetta kertaa olette Rottarallissa? – Tämä on aika mones. Käytiin jo silloin kun Rottaralli järjestettiin vanhassa paikassa Löydön Kartanolla. Tämä uusi paikka on nyt hyvä ja Rottaralli on muutenkin hyvin järjestetty ralli. Kaikki toimii, totesivat Salpa MCC:n jäsenet. Kierrättekö paljon muita ralleja? – Silloin kun pääsee, niin pitää nauttia. Kierrän kaikki Harrikka-rallit. Viikko sitten olin Levillä ja tottakai Himoksella järjestetyssä H-D Super Rally:ssa, listasi Jari Tommola.

– Ihmisen elämä on niin kiireistä, että nykyään ei ehdi joka paikkaan. Trike-tapaamisissa käydään, alkuvuodesta oltiin yhdessä rallissa, nyt täällä Rottarallissa, totesivat puolestaan Seppo ja Päivi Laaksonen. Puhe kääntyi Salpa MCC:n leirissä oleviin asuntovaunuihin. – Enää ei jaksa telttailla, joten suunnittelin ja rakensin itse omasta päästä tuon asuntovaunun. Siinä on makuutilat kahdelle, kehui Jari Tommola asuntovaunuaan.

– Me ostettiin omamme ihmiseltä, jolla ei ollut moottoripyörää, mutta oli voittanut kyseisen asuntovaunun arvalla. Tämä on kätevä. Taittuu suhteellisen pieneen tilaan, mutta avattuna siitä tulee kaksi makuuhuonetta ja avokeittiö oleskelutiloineen. Hella toimii kaasulla. Näin kun olemme kahdestaan matkassa, niin toinen makuuhuone toimii varastona, selitti Päivi Laaksonen ja antoi luvan kurkistaa sisälle.

Leirissä oli myös Arto Taipale, joka oli matkassa Boom trikellään. Pyörän perään oli myös ripustettu reippaan kokoinen asuntovaunu, jossa tilaa ja varusteita riitti mukavasti. – Euroopan puolella on lanseerattu tällaiset Trike meetingit, jotka on vain kolmipyöräisille, ja Englannissa vedetään jopa kahta vaunua triken perässä. Silloin letkassa on pyörän lisäksi telivaunu ja perävaunu, kertoo Arto Taipale.

– Trike on luokiteltu L5E-ajoneuvoksi, ja silloin sillä on mahdollistavetää jopa 550 kg:n jarrullista vaunua. Suomen lainsäädäntö ei sinänsä tunne jarrullista perävaunua tällaisessa ajoneuvossa, mutta kun tämä on Saksassa tyyppihyväksytty, niin se kelpaa myös Suomessa. Mistä innostus trikeilyyn? – Ajoin 2-pyöräisellä moottoripyörällä nuorempana, ja kun vauhdilla ajetaan, niin onhan se kaksipyöräinen parempi, mutta olen jo 12 vuotta harrastanut trikejä. Nämä pysyvät paremmin pystyssä, Taipale myhäilee. – Triket ovat turvallisempia.

Vaikka vaunu on perinteisesti ajateltuna isohko pyörän perään, kulkee se kuitenkin mukana nätisti. – Boom Trikessä on kahden litran kone, ja muutenkin paljon auton teknologiaa, kuten esimerkiksi pakki, joten se on oikeastaan moottoripyörän ja auton sekasikiö. Tavallaan sen takaosa on puhtaasti autoteknologiaa, Taipale selventää. Kiitimme mukavasta juttutuokiosta, tarjotuista virvokkeista ja lähdimme jatkamaan matkaa.

Esko Juntunen nauttii, kun kuulee turbojen ujelluksen

KALEVA.FI, 11.6.2019 19:45 | PÄIVITETTY 11.6.2019 19:51 HELI NURKKALA Esko Juntusta tohtii nykäistä hihasta ja kysellä tarkemmin miehen menopelistä. Juntunen on nimittäin liikkeellä turbotetulla V8-koneisella trike-moottoripyörällä, jollaista ei toista tule vastaan. Vaikka harvinaislaatuinen trike onkin kyseessä, ei omistaja aio varjella ajokkia autotallissa. Juntunen tuumaa, että trike on valmistettu käyttöä varten ja useammat reissut on jo merkitty kalenteriin kesäksi. – Juhannusta edeltävällä viikolla ollaan Kouvolassa Japsistarat ry:n kokoontumisessa. Juntunen laskee moottoripyöräilleensä nelisenkymmentä vuotta. Ensimmäisen moottoripyörän hän hommasi Ruotsissa asuessaan vuonna 1971. Trike-kantaan mies vaihtoi vakavan sairaustapauksen jälkeen. – Aivoinfarkti iski vuonna 2015. Kohtaus oli sen verran paha, etten pysty enää ajamaan tavallista moottoripyörää. En joutunut luopumaan harrastuksesta, koska pystyn ajamaan kolmipyöräistä trikeä, jossa on käsikäyttöinen automaattivaihteisto. Juntunen ehti ajella jo tovin ensimmäisellä kolmipyöräisellä, mutta mielessä muhi suunnitelma, jonka toteuttamisen mahdollisti ProBoost Finlandin Jarmo Kelahaara. Viime marraskuun vaihteessa suunnitelma pääsi varsinaisesti jaloille, kun trike sai omavalmisteluvan Trafista. Triken moottorin ja perän rakentamiseen Juntunen osti 740 i -koneella olevan BMV:n. Pyörän keulan rakentamista varten hän hommasi Suzuki Hayabusan. – Pyörä on omavalmiste, joten rakentaminen vaati paljon suunnittelua, kokeilua, ja se valmistui osa osalta. Rakentaminen vei puoli vuotta, joka on lyhyt aika, mutta Kelahaara onkin oman alansa Houdini pyöränrakentamisessa, Juntunen kehuu moottoripyörärakentajan ammattitaitoa. Koska kyseessä on uniikki moottoriajoneuvo, Juntunen ei halua paljastaa siitä kaikkia yksityiskohtia. Triken ominaisuudet testattiin kaksipäiväisessä testiajossa. – Testiajajat ihmettelivät, miten ketterästi näin massiivinen pyörä kääntyy tiukoissakin testikurveissa. Itse olen samaa mieltä. Trike on tosi tukeva ajaa, mutta se kääntyy yllättävän hyvin ahtaissa paikoissa. Ihan pienikokoisesta trikestä ei olekaan kyse. Juntunen vertaa, että se painaa pienen henkilöauton verran. Strategiset mitat ovat 145 senttiä korkeus, 178 senttiä leveys ja 358 senttiä pituus. – Heppojakin löytyy koneesta kuin pienestä kylästä. Moottoripyöräily ei ole vain miehen oma harrastus, sillä reissuilla mukana kulkee Jesse-poika, 18. –Jessellä on kehitysvamma, mutta poika lähtee aina innokkaasti moottoripyöräreissuille. Jesseä varten olen asennuttanut aiempiin pyöriin turvavyön ja turvavyö on trikessäkin.

Esko Juntusen trike-pyörä painaa pienen henkilöauton verran. Leveyttä sillä on 178 senttiä ja pituutta 358 senttiä. KUVAT: Heli Nurkkala

Others MC ja mui­ta­kin Ru­tak­ko­ral­lin vie­rai­ta sekä ku­va­ka­val­ka­dia

Ote lähteestä https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/matkalla/5444/Others-MC-ja-muitakin-Rutakkorallin-vieraita-sek%C3%A4-kuvakavalkadia.htm

SUNNUNTAI 11.6.2017 10:15

Trike Olemme itse jo lähdössä, mutta rallialueelle tulee lisää rallikansaa tasaisena virtana. Rutakkorallissa on pääasiallisesti motoristeja Pirkanmaalta ja sen ympäristöstä, mutta kauempaankin paikalle tullaan. Hitaasti lähestyy punainen Trike, etsien sopivaa telttapaikkaa. Joensuulainen Timo Rapatti edustaa Trikers Club Of Finland:ia. – Kierrän noin viisi rallia vuodessa. Ralleja on niin paljon, ettei joka paikkaan ehdi. Tästä on kahdeksan vuotta kun olin edellisen kerran Rutakkorallissa, Timo Ripatti kertoo ja alkaa laittamaan leiriään pystyyn.

Trike-kuski Joensuusta